Dag 32 Hur ska jag nå mina mål?

4 Jan

Jag har mycket tankar, idéer och funderingar i huvudet som handlar om Hur jag ska nå mina mål? Livsstilsförändring, viktminskning, träna aktivt, leva hälsosamt och äta nyttigt och även unna mig saker-Ingenting är förbjudet i matväg för mig allting handlar om balans. Nu kör jag nutrilett och mat tills jag når min målvikt. Jag kommer äta nutrilett 4gr per dag och vanlig middag i några veckors tid, sen nutrilett 3gr/dag och mat 2gr/dag i några veckor, sen nutrilett 2gr/dag och mat 3gr/dag osv och så fortsätter jag tills jag jag har ersatt alla 5 måltider med mat. Sen när jag nått min målvikt gäller det att behålla vikten och fortsätta med mitt nya liv och nya vanor.

Så här brukar jag tänka för att det ska fungera för mig

  • Bestäm dig– Vilka uppoffringar är jag beredd att göra för att nå mitt mål? För- och nackdelar med det ena eller det andra? Jag måste bestämma mig Hur jag ska nå mina personliga mål? För endast jag kan göra förändringen och jobbet. Endast jag kan nå mina mål ingen annan och med viljestyrka och motivation klarar jag jobbet. Tro på dig själv du kan mer än du tror.
  • Ha realistiska mål som du kan nå- Låt saker och ting ta sin lilla tid.
  • Ha inte för många mål åt gången- Fixa körkort, banta, studier på 200%, kurser och heltidsjobb på det osv.
  • Visualisera– Måla upp din målbild i huvudet försök att måla den så levande som möjligt, tänk hur det känns när du står vid mållinjen och har lyckats. Föreställ dig hur du ser ut och hur du mår där vid målet.
  • Mental träning och Mindfulnessövningar– Tänk ofta- Jag kan, Jag vill och Jag ska Lyckas. Byt ut ordet ”måste” till ”det vore bra” Om du brukar tänka t.ex- ”Jag måste banta för att jag är tjock”. Ordet ”måste” blir ytterligare ett krav på dig själv och det kan bli tufft och få motsatt effekt. Jag gillar inte ordet ”måste” det finns inga måsten. Jag tänker så här istället- ”Det vore bra om jag kunde gå ner i vikt för att jag är överviktig för att min kropp och hälsa mår inte bra av alla exktrakilon jag bär på”. Det fungerar för mig i alla fall känns inte som krav utan det känns att det är någonting jag verkligen vill och samtidigt är bra för mig.
  • Jobba med tankar- Tänk Positivt Misslyckas jag nån dag ska jag tänka- Ja, det blev lite för mycket av det goda igår, men imorgon är en ny dag och då fortsätter jag som vanligt, Ge inte upp för lite snedsteg, det är inte bråttom nånstans, imorgon är en ny dag det ordnar sig. Får jag negativa tankar- ”Det här kommer aldrig gå” osv så släpper jag tanken och tänker- ”Klart det ska gå, ordet aldrig existerar inte för du har inte ens försökt” och då kan jag inte säga ”Det här kommer aldrig gå” 🙂
  • Avslappningsövningar och Meditation- Det är viktigt att komma ner i varv när det är stressigt och att hitta en inre balans och bli mer närvarande i nuet. I ditt inre hittar du dina egna verktyg som du kan jobba med och din styrka
  • Planera- Planera hur jag ska nå mina mål? Jag ser till att jag har ”rätt” mat hemma. Jag undviker att köpa hem godsaker, chips och sånt som jag inte äter just nu. Jag har alltid med mig mellanmål i väskan oavsett vart jag går.
  • Skriv Mat- och Viktdagbok- Jag planerar varje vecka vad jag ska äta den kommande veckan, skriver kostschema, inköpslista och handlar då har jag allting färdigt här hemma. Jag skriver mat- och viktdagbok varje dag, för mig spelar det ingen roll om jag väger mig en gång i veckan eller varje dag. Jag störs inte av att vikten hoppar upp och ner vissa dagar, några hekton och kilon hit och dit jag mår bra ändå 🙂
  • Skriv Träningsschema- Jag skriver träningsshema för den kommande veckan och ser till att ta mig tid att träna och försöker se det som en naturlig del i vardagen och att det är viktigt att röra på kroppen.
  • Ha små delmål och Belöningar- Mina delmål i vikminskningen är att gå ner 5kg först 80kg sen 75kg, 70kg, 65kg, 60kg och sen slutmål 55kg. Min första belöning när jag tappade 5kg blev nya träningsskor och så kommer jag fortsätta en liten present till mig själv för varje 5kg och en större present till mig själv när jag når min målvikt 🙂
  • Jämför inte dig själv med andra– Jämför inte dig själv, din styrka eller din kropp med någon annan. Det här är Ditt Beslut, Ditt Val och Ditt Liv och du ska göra det för din egen skull inte för någon annans skull.
  • Var snäll mot dig själv- Alla har dåliga dagar, dagar man känner sig värdelös, misslyckad, ful, tjock då man bara har lust att dra täcket över huvudet och sova bort en hel vecka. Se inte det som misslyckande, du gör så gott du kan efter dina förutsättningar. Fastna inte i dom tankarna för det blir bättre. Släpp alla negativa värderingar och åsikter du har om dig själv och släpp skuldkänslorna.
  • Fokusera på framssteg inte dina misslyckanden
  • Tänk dig själv som din egen kompis- Hur skulle du peppa och uppmuntra din bästa kompis när han berättade att han tänker göra en livsstilsförändring och gå ner i vikt? Du skulle bli skitglad för hans skull du skulle peppa honom, uppmuntra honom, berömma honom säga saker som- ”Du är jätteduktig, starkt jobbat, du klarar det här” osv. Var lika snäll mot dig själv, peppa, uppmuntra och beröm dig själv 🙂 Man får faktiskt vara stolt över sig själv så det så.
  • Det är aldrig försent att ändra sina vanor- Det är aldrig försent att börja äta nyttigare, börja träna osv
  • All träning är bättre än ingen träning alls-Vardagsmotion hoppa av bussen en busshållsplats tidigare och gå eller spring sista biten, samma när du åker till jobbet hoppa av lite tidigare, ta trappor istället för hiss, hemmaträning, dansa hemma, städa, skotta snö, klipp gräsmattan osv
  • Umgås med folk som lyfter dig, undvik negativa energitjuvar som drar ner dig.

 

 

 

Dag.32.Tors 3/1-2013

Startvikt:85kg (121203)

Vikt:77,2kg (-7,8kg)

Mat:Frukost Nutrilett smoothie 210kcal, Mellanmål Nutrilett shake 112kcal, Lunch Nutrilett bar 216kcal, Mellanmål Nutrilett smoothie 210kcal, Middag:Fisksoppa+knäckebröd med skinka 385kcal. Totalt:1133kcal

Träning:45min Powerwalk

5 svar to “Dag 32 Hur ska jag nå mina mål?”

  1. Jenny - 2xlblog januari 4, 2013 den 21:21 #

    Vilken härligt sammanfattning! 🙂

  2. Minviktresa januari 5, 2013 den 18:48 #

    Bra sammanfattat 🙂 Jag har nog tidigare alltid haft för många bollar i luften 😦

    • Livsvågen januari 5, 2013 den 20:11 #

      Tack! Samma här, men man lär sig av sina misstag och jag har lärt mig att sänka kraven på mig själv. Det har ju tagit sin lilla tid, men det går 🙂

Trackbacks/Pingbacks

  1. Dag 99 Resultat 14 veckor med Nutrilett och mat | Livsvågen - mars 12, 2013

    […] Det går alltid att ända sina vanor, börja äta nyttigare, motionera och prioritera sig själv och sin hälsa, men det är DU som måste bestämma dig och det är DU som kan göra jobbet ingen annan! Det finns inga mirakelkurer det är ett hårt jobb och det krävs motivation, vilja och självdisciplin. Det gäller att hitta en kostplan- motionsplan som fungerar för just dig. Det som fungerar för mig fungerar kanske inte för en annan så oavsett vilken metod du väljer LCHF, GI- metoden, Atkinsdiet, Vlcd, Stenåldersdiet, Tallriksmodellen, Itrim, Viktväktarna osv för att nå dina mål så är det ditt val och det enda som betyder någonting är det du själv vill. Den här planen som jag skrev förut brukar fungera för mig Hur ska jag nå mina mål? […]

Kommentera

