Dag 34 Hittade min gamla Friskvårdsprofil

5 Jan

Är fortfarande sjuk ont i halsen, feber och muskelvärk, men jag tänkte att jag sorterar lite papper för det är inte så ansträngande för kroppen. Hittade min gamla Friskvårdsprofil som jag gjorde på Företagshälsovården i början av år 2007. Kommer inte ihåg varför jag sparade den, men det var lite kul att jag hittade den. På den tiden måste jag ha vägt 69,5kg enligt mitt BMI som var 25,5. Då hade jag lite övervikt, men det går inte att jämföra med den övervikt jag har nu och framförallt inte den Fetma (BMI 31,22) jag hade när vågen visade 85kg i december 2012. Enligt min gamla Friskvårdsprofil hade jag bra labvärden och god kondition jag har fortfarande bra labvärden, men konditionen har blivit sämre det känner jag det behöver jag inte ens gå och mäta nånstans. Undrar vad jag skulle ha för siffra idag 1,5-2? Skrämmande! Siffrorna var 0-5 (o jättedåligt och 5 typ elitidrottare) Jag hade siffran 3 vilket var god kondition. Nu är mitt BMI 28.24 och jag väger 76,9kg fortfarande övervikt. Det är aldrig försent för livsstilsförändring och jag är redan på god väg till bättre hälsa, kondition och normalvikt och jag ska jävlar anamma förbättra min kondition till siffran 4 😉 Siffran 5 är för elitidrottare och det tänker jag inte ha som mål haha.

Enligt Vårdguiden.se. är BMI under 18,5: Undervikt, BMI 18,5-24,9: Normalvikt, BMI 25-29,9 Övervikt, BMI 30 och mer:Fetma. Med undantag för muskulösa, äldre och barn. Bukfetma för Kvinnor är ett midjemått på över 88cm och för Män 102cm. För Kvinnor kan ett midjemått på 80-88cm innebära en ökad risk för hjärt- och kärlsjukdom tillsammans med andra hälsorisker t.ex rökning och för Män kan ett midjemått på 91-101cm innebära en ökad hälsorisk.

 

Min gamla friskvårdsprofil

 

 

 

Dag.34 Lör 5/1-2013

Startvikt:85kg (121203)

Vikt:76,9kg (-8,1kg)

Mat:Nutrilett smoothie 210kcal, Mellanmål Nutrilett shake 112kcal, Lunch Nutrilett bar 216kcal, Mellanmål, Nutrilett smoothie 210kcal, Middag Kycklingsoppa med risnudlar och grönsaker 270kcal efterrätt Varma bär med kesella 128kcal. Totalt:1146kcal

Träning:Vilodag

8 svar to “Dag 34 Hittade min gamla Friskvårdsprofil”

  1. pernillasviktresa januari 6, 2013 den 12:53 #

    BMI är ett trubbigt verktyg om man tränar och bygger muskler. Enligt BMI var både Foppa och Anja Pärson överviktiga i sin glans dagar tex. Mitt BMI ligger över 30 och när jag når min målvikt ligger jag på 25 någonting. Under 25 har jag absolut inte som målsättning. Fettprocent är jag dock mkt intresserad av. Som tjockast låg jag på 46 % och jag siktar på att komma under 35 % men jag vet inte alls var jag ligger nu. Ska göra en mätning den 18/1. Ska följa din resa!

    Kram, Pernilla be

    • Livsvågen januari 6, 2013 den 13:48 #

      Vad kul att du vill följa min viktresa 🙂 Nej precis BMI är inte så tillförlitlig mått och stämmer verkligen inte på alla människor är man muskulös så det är det klart att man har högre BMI än det som står i tabellerna. Då är väl höft, midja, kvot och även midjemått bättre mått och sen försöka se till att hålla bukfettet borta. Spännande med mätning av kroppsfett ska kika in hos dig för att kolla resultaten sen 🙂 Kram

  2. Mittnyaliv januari 6, 2013 den 19:18 #

    Något att jobba mot =)

    • Livsvågen januari 6, 2013 den 22:08 #

      Haha jajamensan jag kommer få kämpa på 😉 men kul med utmaningar.

  3. Joline januari 6, 2013 den 21:48 #

    Hoppas du når dit igen!

    • Livsvågen januari 6, 2013 den 22:10 #

      Tack! Jag kommer kämpa på för att nå dit ingenting får stoppa mig 🙂

  4. Viktkamp januari 6, 2013 den 22:27 #

    BMI är ett hemskt verktyg.. avskyr det men iom rmc så måste jag börja gå på det.. kram

    • Livsvågen januari 6, 2013 den 23:31 #

      Ja det är ett mått som inte är så bra 😦 Hoppas det går bra! Kram

Kommentera

