Dag 46 Stress, övervikt och blodproppar

17 Jan

Blodpropp är väl inte direkt det första man tänker på när det gäller en fullt frisk kvinna i 34års åldern, en kvinna som inte har ärftlig benägenhet för blodproppar, hög ålder, äter inte p-piller röker inte och sitter inte stilla listan kan göras lång. I slutet av sommaren förra året drabbades jag av blodpropp i benet en så kallad djup ventrombos Det hela började med att jag i flera dagar kände mig trött och andfådd först trodde jag att det berodde på min dåliga kondition, sen att det berodde på en ihärdig förkylning jag haft några dagar tidigare, eller att det var stressen, järnbrist eller lågt blodtryck. Det som också hände var att mina ben och fotleder svullnade, var ömma och jag hade träningsvärk. Tänkte att det berodde på värmen eller kanske salt mat som gör att man blir svullen det hade ju trots allt hänt förut, tänkte också att det kunde bero på överansträngning av lederna eftersom jag hade jobbat mycket och i mitt arbete som florist så står jag hela dagarna.

Andfåddheten lättade, men svullnaden stannade kvar även dagar jag inte ansträngde mig så mycket då tänkte jag-” det har ju hänt tidigare också så det går nog över”. Trots vila och benen i högläge försvann inte svullnaden, jag kunde inte vrida mina fötter utan huden stramade och det gjorde lite ont. Åkte till jobbet som vanligt, men strax innan lunch kände jag nej, nu får det vara nog  jag kunde ju knappt gå för mina ben kändes tunga som stockar. Fick tid till vårdcentralen ganska omgående läkaren undersökte mig, men även han var lite osäker om det kunde vara blodpropp eftersom båda mina fotleder var svullna, men han vågade inte chansa med att skicka hem mig utan vidare undersökningar så han sa att jag måste till sjukhuset till akutmottagningen på en gång för ultraljudsundersökning. Åkte till sjukhuset fick börja med att ta blodprover och andra prover en ung kvinnlig läkare trodde inte att det kunde vara blodpropp eftersom ingenting tydde på att jag låg i riskzonen, ingen ärftlig benägenhet, ingen hög ålder, inga p-piller, röker inte, har inte suttit stilla i flygplan i flera timmar osv så hon trodde att jag kunde gå hem direkt efter att dom fått svaret från ett blodprov D-dimer. Jag frågade- ”Men min övervikt då?” hon sa att det fanns väldigt liten risk för det. Satt i väntrummet i några timmar sen kom läkaren tillbaka och tog mig till ett rum och sa- ”Det här hade jag aldrig trott, men du hade höga värden av D-dimer så du kan inte åka hem utan vi måste skicka dig till Röntgenavdelningen för att undersöka benet med ultraljud. Innan jag åkte hem fick jag spruta Fragmil och fick recept på flera sprutor, sen var det bara att åka hem.

Jag har funderat mycket på hur allvarligt det kunde ha varit om blodproppen hade lossnat och jag inte hade kommit till sjukhuset i rätt tid. Jag är också helt övertygad om att min övervikt och den negativa stressen jag har fått uppleva under dom senaste två åren har gjort så att jag fick en blodpropp jag kan inte komma på nån annan orsak. Och jag som alltid tjatar om hur viktigt det är att sluta stressa, ta hand om sig själv, meditera, göra mindfulnessövningar, andningsövningar jag gör ju det också varenda dag 🙂 men när det kommer till långvarig negativ stress utifrån, allvarliga händelser en efter en, saker som man inte kan påverka själv, saker du inte kan sluta oroa och stressa dig för då är det lite värre. Man försöker slappna av så gott det går, men det är inte lätt när det är svårt 🙂 Har haft väldigt svårt att ta till mig att jag som är fullkomligt frisk får en blodpropp bara sådär och dessutom var båda mina ben och fotleder svullna inte bara ett ben som det brukar vara, hur ska man då veta när man får blodpropp i benet eller om bensvullnaden bara beror på vätskeansamling eller ansträngning? Men nu mår jag bra och det är ju huvudsaken 🙂

Det har kommit ut en alldeles ny artikel som Vårdfokus- Tidningen för Vårdförbundet. har publicerat idag. Det handlar om två större studier- ökad risk för andra sjukdomar för kvinnor som har migrän med aura, studierna visar att migrän med aura ökar risken för hjärtinfarkt och blodproppar.  I artikeln står det bland annat-”Den första studien visar att migrän med aura är den starkaste riskfaktorn för hjärtinfarkt och stroke näst efter högt blodtryck. Det innebär att det är en större riskfaktor än diabetes, rökning, fetma eller ärftliga faktorer” och den andra studien.” och ”En annan studie har tittat på risken för blodpropp för kvinnor som har migrän och som använder hormonella preventivmedel. Risken var större för dem som har migrän, särskilt de som har migrän med aura”

 

 

 

Dag 46. Tors 17/1-2013

Startvikt:85kg (121203)

Vikt:75,1kg (-9,9kg)

Mat, Frukost Nutrilett smoothie 210kcal, Nutrilett bar 216kcal, Lunch Nutrilett bar 216kcal, Mellanmål Nutrilett smoothie 210kcal, Middag, Kyckling med ris och currysås, sallad 345kcal. Totalt:1197kcal

Träning:45min Promenad, 25min Hemmaträning

7 svar to “Dag 46 Stress, övervikt och blodproppar”

  1. LizasGastricbypass januari 18, 2013 den 08:22 #

    Jag fick en blodpropp i lungan när jag åt p-piller. Det gick bra men var jobbigt ett tag då jag inte ens kunde vända mig i sängen utan att flåsa och knappt få luft.

    • Livsvågen januari 18, 2013 den 23:06 #

      Måste ha varit jättejobbigt 😦 men tur att det gick bra. Kram

  2. Emma januari 18, 2013 den 12:08 #

    Men fy vad läskigt!

    • Livsvågen januari 18, 2013 den 23:22 #

      Det var en oväntad händelse. Tack och lov gick det bra till slut 🙂

  3. Viktkamp januari 18, 2013 den 22:14 #

    Usch ja det är obehagligt med proppar, de kan vara så ”gömda”. Har inte själv haft det men jobbar med patienter som får det titt som tätt.

    Sv: Det glädjer mig att höra att du inspireras av mig, betyder ofantligt mycket! Kram

    • Livsvågen januari 18, 2013 den 23:26 #

      Mm verkligen, man vet ju liksom inte när man ska åka till sjukhuset eftersom svullnaden och t.ex andfåddheten kan bero på så många olika orsaker. Men du är ju en kämpe! 🙂 Kram

Trackbacks/Pingbacks

  1. Dag 99 Resultat 14 veckor med Nutrilett och mat | Livsvågen - mars 12, 2013

    […] hade ont i höfterna m.m,  jag fick en tankeställare när jag fick en blodpropp som jag skrev om här. För jag är helt övertygad att det hade att göra med min övervikt och all negativ stress som […]

Kommentera

