Dag 73 Träningsvärk

13 Feb

Jajamensan träningsvärken slog till idag, magen fick en ordentlig omgång igår. Äntligen träningsvärk! 🙂 Tänk att man kan längta så mycket efter träningsvärk.

Träningsvärk eller fördröjd muskelvärk. framträder oftast efter 24-72 timmar efter fysiskt arbete och generellt går bort inom 2-3 dygn. Träningsvärken kan variera från gång till gång beroende på typ av träning, hur hårt och hur länge man tränat. Excentrisk träning ger värst träningsvärk ex.att gå ned för en trappa, springa i nedförsbacke, benböj, armhävningar.

Det som känns skönt och motiverande att veta är att träningsvärk är ett tecken på att  musklerna blir starkare, anpassar sig och kroppen förbereder sig för mer träning. På Netdoktor.se. berättar Jan Henriksson, Professor i Arbetsfysiologi på Karolinska institutet om vad som troligen händer i muskeln vid överansträngning. Lite tips och råd om träningsvärk, hur man kan undvika och lindra smärtan.

En snabb middag idag gjorde jag av sånt jag hade hemma det blev en enkel räksallad med räkor, crabsticks, avocado, ägg, ruccola, körsbärstomater, paprika, majs, alfalfagroddar, citron och hemmagjord dressing med kesella. Blev en rejäl portion sallad och jag blev proppmätt. Sallad är snabbt, nyttigt (beror givetvis på vilka ingredienser och vilken typ av dressing man använder), enkelt, gott och lätt att variera. Jag försöker alltid se till att ha alla  ingredienser hemma så jag snabbt kan fixa ihop nåt. Ibland blir det en sallad med tonfisk, räkor, lax, kyckling, skinka eller liknande. Ibland med pasta, ris, quinoa, couscous, mathavre, potatis osv. och ibland utan. Grönsaker väljer jag efter färg ju färggladare desto bättre. Dressingen gör jag själv med t.ex kesella, naturell yoghurt, turkisk yoghurt eller en vanlig salladssdressing med lite olivolja och kryddor. Dressingen är också enkel att variera med olika örter och kryddor.

Förut hade jag skyllt på att- ”Grönsaker är dyrt” och det är det också, men det skulle bli ännu dyrare med all snabbmat,  tröstmat och belöningsmat och framförallt skulle det bli dyrare med tanke på hälsan,  det fysiska och det psykiska måendet. Så i slutändan är det ändå jag som blir vinnaren!

Det jag vinner är: Bättre hälsa, bättre mående fysiskt och psykiskt, friskare, mera ork, viktnedgång och som bonus mindre klädstorlek. Det är mycket hälsovinster det.

 

Räksallad

Sallad

 

 

 

Dag:73 Ons 13/1-2013

Startvikt:85kg (121203)

Vikt:72,2kg (-12,8kg)

Mat:Frukost Nutrilett smoothie 210kcal, Mellanmål Nutrilett bar 216kcal, Lunch Spagetti med köttbullar, sås och grönsaker 410kcal, Mellanmål Nutrilett smoothie 210kcal, Middag räksallad 390kcal. Totalt:1436kcal.

Träning:Vilodag

7 svar to “Dag 73 Träningsvärk”

  1. SusLotus februari 14, 2013 den 16:22 #

    Låter gott med salladen! 🙂
    Försöker bli duktigare på att äta kalla grönsaker på typ mackan och till maten.
    När man väl börjat är det svårt att vara utan märker jag.

    Alla hjärtans dag-hälsning!

    • Livsvågen februari 15, 2013 den 10:55 #

      Duktig du är 🙂 och så en lite sen Alla Hjärtans hälsning!

  2. MariaK februari 14, 2013 den 18:28 #

    Helt rätt! Många tycker att grönsaker är dyrt, men tänker inte på vilka pengar de lägger på snabbmat, godis, läsk osv. Om man räknar lite på det, så blir det klart billigare med grönsaker och bättre för hälsan! 🙂

    • Livsvågen februari 15, 2013 den 10:56 #

      Japp, vem har jag försökt lura liksom bara mig själv 😉

      • MariaK februari 15, 2013 den 23:46 #

        🙂

  3. SallysPigge februari 17, 2013 den 23:06 #

    Åh det ser ut som en skål med godis …
    Färgglatt och läskande 😀

    • Livsvågen februari 17, 2013 den 23:57 #

      Hehe godissallad med naturens egna godsaker 🙂

Kommentera

