Dag 93 Positiva effekter

5 Mar

Ibland är det bra att skriva ner fördelarna, dom positiva effekterna som kommit för varje överviktskilo du tappat.

Först har vi hälsofördelar, positiva hälsoeffekter– Minskad risk för att utveckla hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes typ 2, högt blodtryck, förhöjda blodfetter, högt blodsocker, infertilitet, cancer, sömnbesvär, problem med luftvägar, sjukdomar i gallvägarna och ledbesvär. Enligt Vårdguiden.se. är det ökad risk för dessa sjukdomar om du lider av övervikt eller Fetma. Även psykiska besvär som depression är vanlig hos personer med Fetma. Dina andra sjukdomar kan även förvärras om du lider av övervikt eller Fetma.

Sen har vi fördelar, positiva effekter vi själva kan upptäcka– T.ex knyta skosnörena utan problem, kunna sitta utan värk, kunna promenera utan ont i knäna, kunna se sina fötter utan att magen är i vägen, kunna gå uppför en trappa utan att drabbas av andnöd, kunna få på sig vigselringen, kunna prata och gå samtidigt utan att behöva hämta syrgasmasken, kunna vara stolt över sig själv, kunna älska sig själv, känna att man duger, kunna sluta döma sig själv, våga besöka ett gym, våga titta på sig själv i spegeln, våga ställa sig på vågen, våga ta kort på sig själv osv osv.

Skriv ner alla fördelar, positiva effekter du upptäckt och skriv även ner Vilka fördelar vill du ha? om du vill ha flera- Vilka är dina drivkrafter? Vad ger dig motivation? Vad är ditt mål med viktminskningen, träningen? Vilka belöningar behöver du för att behålla motivationen?

Ibland kommer vikten stå stilla eller gå upp, motivationen kommer vara som bortblåst, viljestyrkan gömmer sig, frestelser i form av mat lockar när stress, oro, ensamhet och sorg kommer på besök. Hjärnans belöningssystem väntar på den där chokladbiten när du känner dig glad för att du har varit duktig. Dina hjärnspöken kommer på oanmälda besök när självkänslan ligger i botten. Livet är ingen dans på rosor och viktminskning är ett stort projekt som tar tid var beredd på att det inte alltid är lätt och ge inte upp blir det ett snedsteg så blir det det, fortsätt bara som vanligt så snart som möjligt. Du kan också plocka fram lappen med fördelar som du upptäckt under resans gång och tänka- ”Det här har jag lyckats med alldeles själv, fan vad bra jag är, jag vill och jag ska fixa det här” och känn dig stolt för det är faktiskt du själv som gjort jobbet ingen annan! Tro på dig själv du kan mer än du tror!

Jag tror på dig och din inre styrka!

 

Den 18/12-2013 skrev jag så här:

Idag har jag upptäckt att jag kan:

  • Sitta i Lotusställning, positionen där man sitter med den ena foten över den andra. För några kilo sen var det en omöjlighet- Magen var så stor att när jag försökte sitta i positionen så hände två saker 1.Jag välte åt sidan 2. Jag rullade bakåt som en köttbulle 😉
  • Knyta skorna utan att magen är i vägen och trycker upp brösten mot ansiktet så man blir knallröd  pga att man inte får nån luft.
  • Se fötterna utan att hålla in magen.
  • Gå i uppförsbacke eller trappor utan att få andnöd.

Viktminskningen hittills kan fördelas enligt följande:

  • 200 gr Dubbelhaka
  • 150 gr Kinder
  • 300 gr Bröst
  • 350 gr Rygg
  • 0,5 kg Rumpa
  • 1,5 kg Lår
  • 2,4 kg Mage

Här. kan du läsa hela det inlägget.

 

 

Idag den 5/3-2013 vill jag skriva såhär:

Fördelar, positiva effekter jag upptäckt:

  • Jag kan springa till busshållsplatsen utan att behöva stanna och andas.
  • Jag vågar vara med i gruppträning som kräver någon form av koordination utan att skämmas för att jag inte ”hänger med” i övningarna (hade varit en omöjlighet att försöka få iväg mig till gruppträning som kräver någon form av koordination för ett år sen för det hade varit omöjligt att övertala mig till att ”göra bort mig” där.)
  • Jag kan använda storlek 42 i kläder (för ett tag sen hade jag fortfarande vissa kläder i storlek 44, men nu är dom alldeles för stora)
  • Jag kan fixa övningen ”Båten” i olika varianter utan att tappa balansen och få ont i svanskotan (fråga inte hur man kan få ont där av den övningen haha)
  • Jag kan fixa övningen ”Plankan” lite längre tid än jag brukar.
  • Jag kan fixa några fler armhävningar.
  • Jag har förbättrat min kondition (den har varit jättedålig, men nu börjar den bli bättre)
  • Jag orkar stå och cykla i spinningen varje gång vi ska göra det och jag orkar hålla tempot.
  • Jag kan känna mina höftben utan att behöva lyfta på ett lager fett.
  • Jag har inte lika mycket problem med svullnad som jag hade förut.
  • Jag kan promenera i en uppförsbacke samtidigt som jag pratar i mobilen.
  • Jag är piggare och gladare.

 

 

 

 

Dag.93 Tis 5/3-2013

Startvikt:85kg (121203)

Vikt:69,8kg (15,2kg)

Mat:Frukost Havregrynsgröt med rivet äpple och mjölk 255kcal, Mellanmål Nutrilett smoothie 210kcal, Lunch:Fisk i ugn, ris, sås och sallad 365kcal, Mellanmål Nutrilett bar 216kcal, Middag Linssoppa, smörgås med skinka ett glas mjölk 410kcal. Totalt:1456kcal

Träning:Vilodag

10 svar to “Dag 93 Positiva effekter”

  1. SusLotus mars 6, 2013 den 02:14 #

    Härligt inlägg som stämmer så bra!
    Även om jag har lång bit kvar dit du är idag.

    Ha en bra onsdag!
    Kram och pepp

    • Livsvågen mars 7, 2013 den 01:03 #

      Tack! Kul att du gillade inlägget 🙂 Du kommer fixa det! Kram

  2. frokendanielsson mars 6, 2013 den 12:14 #

    Underbar läsning. Känner igen mig så mycket på det där med saker man inte kunde göra, men nu kan 🙂

    I dag upptäckte jag något, jag googlade som en tok och upptäckte att det jag letade efter fanns precis framför näsan, din blogg! 🙂
    Jag letade nämligen efter info/motivation till att börja med en VLCD kur då jag behöver en kickstart igen och jag har aldrig försökt mig på ren VLCD. Jag tänkte försöka mig på det i tre-fyra veckor och se om det ger något resultat. Jag hade länge funderat på det men efter en kommentar från min 7 åriga dotter i går så kände jag att det va dags ” mamma, du ser nästan ut att vara gravid!” haha. Inte så roligt att höra men jag är ju ändå väl medveten om att jag gått upp sedan jag slutade röka.

    Ha en fortsatt trevlig dag 🙂

    • Livsvågen mars 7, 2013 den 01:05 #

      Haha barn är för härliga 🙂 och Tack! Vad glad jag blir om du kan hitta motivation här 🙂

      • frokendanielsson mars 7, 2013 den 09:05 #

        ja verkligen! visste inte riktigt hur man skulle reagera men det va en spark i baken om att ta tag i det 🙂
        Ja 🙂

  3. Maria mars 6, 2013 den 14:53 #

    Håller med dig fullständigt!
    Själv funderade jag på en magoperation, men gav mig själv ett ”sista försök” och lyckades över förväntan. En sådan operation är alltså inte aktuell.
    Jag kunde inte andas så bra genom näsan pga min övervikt och blev erbjuden en annan operation för att vidga näsgångarna. Nu efter min viktminskning kan jag andas helt utan problem. Den operationen behövs alltså inte heller.
    Innan ”kröp” jag till bilen när jag skulle ta mig någonstans. Nu skuttar jag omkring på minst en powerwalk om dagen! 🙂
    Jag kan röra mig, träna, är glad, har mindre ont i hela kroppen! Att gå ner i vikt har bara inneburit fördelar för min del.
    Lycka till med din fortsatta resa och njut av alla ”fördelar” som du upptäcker! 🙂 Kram! Maria

    • Livsvågen mars 7, 2013 den 01:08 #

      Tack! Ska njuta varje dag av alla nya fördelar som jag upptäcker! Grattis! vad kul att du fixade det superbra jobbat! 🙂 Kram

      • MariaK mars 8, 2013 den 23:08 #

        Tack!! 🙂

  4. Jenny - 2xlblog mars 7, 2013 den 00:12 #

    Vilket härligt inlägg och framförallt vilka härliga upptäckter!!

    • Livsvågen mars 7, 2013 den 01:09 #

      Tack! Kul att du gillade inlägget, ja visst är det härligt med alla nya upptäcker och fördelar man kan inte göra annat än njuta 🙂

Kommentera

