Dag 99 Resultat 14 veckor med Nutrilett och mat

11 Mar

Jag har skrivit tidigare varför jag valt att göra en livstilsförändring, gå ner i vikt, träna aktivt och leva hälsosammare. Jag gör den här viktresan endast för min egen skull för att jag ska må bättre, minska risken för sjukdomar, slippa värk, få mer ork, bättre kondition och det där med att man till slut får på sina gamla jeans ser jag bara som ett plus, men det är absolut inget måste för det är inte det viktigaste.

Jag hade många besvär när jag hade Fetma klass 1 och övervikt, ont i kroppen, världens sämsta kondition, andfåddhet, svettningar, halsbränna, illamående, hälsporre, jag kunde knappt böja mig ner utan att bli röd i ansiktet och andfådd, orkade inte gå en vanlig promenad utan fick stanna för att kunna andas, jag kunde inte sitta i s.k Lotusställning, jag hade ont i höfterna m.m,  jag fick en tankeställare när jag fick en blodpropp som jag skrev om här. För jag är helt övertygad att det hade att göra med min övervikt och all negativ stress som varit under senaste åren, stress som jag inte kunna trolla bort utan det har handlat om flera faktorer utifrån som jag inte kunnat påverka. Då börjar man tänka- ”Hur långt ska det behöva gå innan jag prioriterar mig själv och min hälsa?, Hur många sjukdomar vill jag gå igenom innan jag förstår att det är jag som måste göra valet att ändra mina dåliga och ohälsosamma vanor?, Hur länge tänker jag hitta på dåliga ursäkter och bortförklaringar?, Vill jag om några år gå med käpp, kryckor, rullator eller kanske sitta i rullstol pga, min övervikt?, Vill jag ha en trasig kropp som måste repareras med proteser?, Vill jag må dåligt och jobba åratal för att försöka reparera skadorna både fysiskt och psykiskt?”  Självklart vill jag ingenting av dessa jag vill och jag förtjänar att må bra!

Latheten och bortförklaringarna har varit vardag och likaså dåliga vanor. Hade jag fortsatt med mitt gamla liv så hade min vikt ökat och ökat för varje år som gått och olika hälsoproblem hade blivit min vardag. Men jag gjorde ett val och bestämde mig att nu får det vara nog bort med latheten, bortförklaringarna, dåliga vanor och dags att börja agera- Välkomna motivation, viljestyrka, nyttig mat och träning och välkomna alla positiva hälsoeffekter.

Det går alltid att ända sina vanor, börja äta nyttigare, motionera och prioritera sig själv och sin hälsa, men det är DU som måste bestämma dig och det är DU som kan göra jobbet ingen annan! Det finns inga mirakelkurer det är ett hårt jobb och det krävs motivation, viljestyrka och självdisciplin. Det gäller att hitta en kostplan- motionsplan som fungerar för just dig. Det som fungerar för mig fungerar kanske inte för en annan så oavsett vilken metod du väljer LCHF, GI- metoden, Atkinsdiet, Vlcd, Stenåldersdiet, Tallriksmodellen, Itrim, Viktväktarna osv för att nå dina mål så är det ditt val och det enda som betyder någonting är det du själv vill. Så här skrev jag förut Hur ska jag nå mina mål?

 

Veckoresultat

Nutrilett resultat vecka 14

 

 

 

Dag.99 Mån 11/3-2013

Startvikt:85kg (121203)

Vikt:69kg (-16kg)

BMI start:31,22 Fetma klass 1

BMI:25,34 (-5,88)

Midja start:89cm (121203)

Midja:74cm (-15cm)

Mat:Frukost hemmagjord smoothie, smörgås med skinka sallad, ägg 340kcal, Mellanmål Nutrilett bar 216kcal, Lunch Biffstroganoff med ris och grönsaker 390kcal, Äpple 65kcal, Mellanmål Proteindryck 187kcal, Middag Quorngryta med fullkornspasta, grönsaker 450kcal. Totalt:1648kcal

Träning:10min Cykling, 60min Styrketräning

9 svar to “Dag 99 Resultat 14 veckor med Nutrilett och mat”

  1. SusLotus mars 12, 2013 den 03:14 #

    Du är jätteduktig och inspirerar!
    Ha en bra dag!

    Sussie

  2. EllinorO mars 12, 2013 den 08:55 #

    Du är så himla duktig! Jag gillar verkligen hur du tänker

  3. Jenny - 2xlblog mars 12, 2013 den 21:09 #

    Känner igen nästan allt och håller med dig på alla punkter!!

    • Livsvågen mars 13, 2013 den 00:13 #

      Vad kul! och jag känner igen mig i mycket av det du skriver i din blogg 🙂

  4. Maria mars 12, 2013 den 22:36 #

    Jag håller med dig fullständigt och tycker att du är otroligt duktig!! 69 kg!! Yeah!! 🙂

    • Livsvågen mars 13, 2013 den 00:10 #

      Tack! Ja, helt otroligt vad tiden har gått snabbt har inte förstått att jag jag hamnat på en vikt som börjar på en 6a. Är jätteglad 🙂 Och du är jätteduktig själv som har lyckats med ditt mål!

      • Maria mars 16, 2013 den 17:36 #

        Tack! 🙂 Det går om man vill och kämpar för det! 🙂

Kommentera

