Godistest efter fem månader utan socker

7 Apr

Jag slutade med socker i form av godis, kakor, tårtor, bullar, läsk osv för ca. 5 månader sedan. Ikväll ville min bror köpa godis och läsk till sig själv då tänkte jag såhär- ” Jag gör ett test för att se hur godiset påverkar mig efter 5 månaders uppehåll?” jag var inte sugen på socker eller så utan ville bara se hur min kropp reagerar på godiset. Köpte 15st noga utvalda godisbitar och gick hem.

 

  • Första godisbiten en Chokladpralin 44kcal– Smakade väldigt sött, mår okej.
  • Andra godisbiten en Skumbanan 24kcal– Smakade sött, mår okej.
  • Tredje godisbiten en Colaflaska 28kcal– Smakade sött, mår okej.
  • Fjärde godisbiten en Pastellfisk 28kcal– Smakade sött, mår fortfarande okej.
  • Femte godiset en Cocosprick 19kcal– Smakade sött, mår fortfarande okej.
  • Sjätte godiset en Gröngelégroda 26kcal-Smakade jättesött, mår sådär.
  • Sjunde  godiset en Dumle original 38kcal– Smakade jättesött, mår inte bra längre här tar det stopp. Åtta godisar kvar i påsen, men jag kommer inte längre än såhär.

 

Min reaktion efter att jag ätit endast sju godisbitar blev först helt okej, men för sött jag var inte sugen så det verkar som min godispaus har gjort att jag inte klarar av mer godis i dagsläget. Jag fick- en konstig mättnadskänsla, illamående, hjärtklappning, en kortvarig hög puls, rastlöshet, överaktivitet, varma kinder och lite ont i magen. Illamåendet sitter fortfarande i och det var 2 timmar sen jag åt upp godisbitarna det som kom till efteråt var att jag fick lätt huvudvärk.

Nu är inte jag nån vetenskapsman, men skulle vara intressant att veta varför det blir så? Är det för att blodsockret stiger för snabbt och så får man olika besvär? Har jag blivit överkänslig mot godis? Finns ju en massa tillsatser, färgämnen och smakämnen E-ämnen i godis som man kan vara överkänslig mot. Eller beror det på att jag inte ätit godis på så långt tid så kroppen fick en chock nu? Förut i mitt gamla liv var det inga problem för mig att trycka i mig 300gram lösgodis eller ännu mer det tog lång tid innan jag blev illamående.

Nej, jag tror att jag fortsätter att avstå från godis ett tag till vill inte känna mig sjuk, illamående och hyperaktiv av någonting som ska vara gott så det var ju skönt att få veta det 🙂

 

 

 

 

Dag.125. 7/4-2013

Startvikt:85kg (121203)

Vikt:67,3kg (-17,5kg)

Mat:Frukost Havregrynsgröt med rivet äpple och mjölk, smörgås med ost och skinka 355kcal, Mellanmål Nutrilett shake 112kcal, Lunch Ungsbakad lax, pasta, sås, grönsaker 390kcal, Mellanmål banan.naturell yoghurt 165kcal, Middag Pannbiff, sås, potatis, grönsaker 410kcal. Kväll 8 godisbitar 207kcal Totalt:1639kcal

Träning:30min Promenad

Annonser

8 svar to “Godistest efter fem månader utan socker”

  1. Jasmin april 8, 2013 den 13:40 #

    skulle du för en dag kunna skriva vilka tider du äter? Använder du sötningsmedel ibland tex på yoghurt, kaffe, te?
    Hur klarade startfasen? Jag behöver mat som man kan tugga och har inte lyckats följa startfasen mer än några dagar, sen ger jag upp.

    • Livsvågen april 10, 2013 den 13:56 #

      Jag brukar äta ca. kl 9-12-15-18-21 varje dag. Ibland blir det tidigare frukost, 2 mellanmål (mellan lunch och middag) och ibland blir middagen och kvällsmålet senare, men jag försöker iaf att hålla mig till dom tiderna.

      Jag använder aldrig sötningsmedel i kaffe, te osv.

      Startfasen gick bra för mig första dagarna känner man av lite hunger och jag drömde om mat, men jag var inte superhungrig eller sugen på nåt särkilt tror det hjälpte att jag hade slutat med sockret några månader innan annars kan jag tänka mig att jag hade varit jättesugen på sött under hela startfasen. Prova att äta grönsaker eller en bar när du känner att du vill ha något att tugga på. Annars kanske fortsätta äta vanlig mat t.ex frukost och lunch och sen ersätta båda mellanmålen och middagen med lite lättare varianter en period? 🙂

      • Jasmin april 10, 2013 den 14:18 #

        tack för svar. jag ska nog äta lite grönsaker när jag vill tugga på något och försöka dricka mer vatten, är så dålig på det!

  2. Jenny - 2xlblog april 8, 2013 den 20:48 #

    Superintressant försök! Motiverande att fortsätta avstå också 🙂

    • Livsvågen april 10, 2013 den 13:43 #

      Japp nu har jag testat och kan fortsätta avstå 🙂

  3. angi april 12, 2013 den 23:57 #

    Intressant. Jag har samma problem just nu i skrivande stund. Ligger med varm riskudde på magen och fick sjukt ont i magen efter några få godisbitar. Magontet kom direkt. Åt två godisbitar förra helgen oxå och då kom samma smärta. Konstigt… man märker väl vilket gift det är man stoppar i sig men samtidgt vill ma ju kunna äta nån fler godisbit under livet utan att ha magsmärtor. Haha!

    • Livsvågen april 14, 2013 den 21:46 #

      Aj, hoppas det blev bättre med magen sen 🙂

  4. 72pannor april 23, 2013 den 18:39 #

    Ja men det är precis så jag upplevde det med kom inte på att det hette hjärtklappning men kapp det hade jag.
    Så otäckt blev lite rädd först men så prata jag med en kompis igår om det och hon trodde det var nåt liknande gbp-opade kallade dumpning.
    Nu avstod jag min op men hon sa att för mycket socker på kort tid kan ge dumpning aven hos andra icke opade men man tala sällan i de termerna då.

    Intressant att du gjorde en test om det 🙂
    Nu följer jag ditt råd och håller mig borta från det

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: