En typisk fälla

25 Apr

Just nu är jag i en stressig period både vad det gäller familjen, ekonomin, arbetet och hälsan. Det är inte bara en liten sak som- ”Oj, min  tonåring vill ha nya skor ska jag köpa eller inte? eller vad ska vi äta till middag ikväll?” Jag har en riktigt tuff livssituation just nu och har inte så mycket makt eller  kontroll över det som händer och det känns stressande samtidigt som det är mycket starka känslor inblandade.

En sån här period skulle kunna vara en typisk fälla för att börja leva som jag gjorde innan dvs. åka och storhandla tröstmat, skita i träningen och sluta att ta hand om mig själv så som jag förtjänar. Har varit där många många gånger och det fungerade inte så bra eller det fungerade inte överhuvudtaget. Men, nej jag ska inte ge upp nu när jag kommit så här långt inte den här gången. Aldrig att jag ger upp! Jag kämpar på, gör det bästa av situationen. Ibland känns det att man håller på att tappa balansen, men då gäller det att resa sig upp.

Innan man tappar balansen helt är det viktigt att lyssna på sin kropp och alla signaler den sänder ut- Ge den mat regelbundet, motion, egentid, vila och tid för återhämtning. Ju mer man lyssnar på sin kropp och dess signaler desto lättare är det att undvika att man faller omkull och det blir lättare att resa sig upp igen.

Jag mediterar och använder mig av olika mindfulness, andnings- och avslappningsövningar för att hitta inre balans och harmoni och vara mer närvarande i nuet. När jag känner mig lite lugnare i mig själv kan jag komma på olika sätt att vända tankarna till mer positiva tankar. Det finns inga egentliga svar och inga rätt eller fel man har inga facit i handen hur ens livssituation blir idag, om en timme, imorgon, om en vecka, om ett halvår, om ett år, om fem år om tio år det enda man kan kontrollera är sig själv och sina egna tankar och handlingar.

Lyckas jag på nåt sätt vara mer närvarande i nuet, sortera tankarna och  fokusera på en sak i taget så blir jag lugnare i mig själv och kan släppa på oron för framtiden lite grann. Jag drunknar inte för att jag har accepterat att situationen ser ut som den gör och även om jag inte har makten att påverka vissa saker just nu så behåller jag hoppet. Livet ändras hela tiden och därför kan också min livssituation bli bättre när som helst.

 

Dagens mellanmål Yoghurt med banan, hallon och blåbär

Yoghurt med bär

 

 

 

Dag.141 Tis 23/4-2013

Startvikt:85kg (121203)

Vikt:66,7kg (-18,3kg)

Mat:Frukost Havregrynsgröt med rivet äpple och mjölk 255kcal, Mellanmål Yoghurt med banan, hallon och blåbär 240kcal, Lunch Biffstroganoff, ris, grönsaker 420kcal, Mellanmål Nutrilett bar 216kcal, Middag Quorngryta med pasta och grönsaker 450kcal. Totalt:1581kcal

Träning:30min Promenad

 

 

 

Dag.142 Ons 24/4-2013

Startvikt:85kg (121203)

Vikt:66,2kg (-18,8kg)

Mat:Frukost hemmagjord smoothie, smörgås med kalkon sallad, ägg 340kcal, Mellanmål Yoghurt med banan, hallon och blåbär 240kcal, Lunch Quorngryta med pasta och grönsaker 450kcal, Mellanmål Proteindryck 187kcal, Middag Laxsoppa, smörgås med skinka 485kcal. Totalt:1702kcal

Träning:10min Crosstrainer, 60min Styrketräning

12 svar to “En typisk fälla”

  1. SusLotus april 26, 2013 den 11:03 #

    Ett bra inlägg!
    Ha en så bra helg du kan.
    Kram

  2. Jessica april 26, 2013 den 12:29 #

    Ja, det är minsann inte lätt att hålla fokus när allt annat runt omkring går åt pipsvängen och stress är ju det värsta tänkbara, framför allt den inre stressen och ännu mer den omedvetna.

    Nu känner ju inte jag dig men av det jag läst här i din blogg så tror jag benhårt på att du kommer att lyckas. Du har tagit dig ända hit och jag har svårt att se att du skulle låta allt falera ”i en handvändning”. Jag tror att du kommer att lyckas hålla fokus och kanske andra vägar att fortsätta din resa. Vissa blir snåriga men det är bara att trippa lite försiktigare där, så slipper du en massa revor 🙂

    Och här är även bloggen ett perfekt verktyg! Finns ju knappt något som är så förlösande som att få skriva av sig. Och har man ingen att prata med IRL så är ju bloggen kanon. Och även om man inte vill dela med sig av det allra heligaste så kan man skriva i gåtor eller, som jag själv gjort vid tillfällen, välja att posta inlägget enbart för sig själv eller kräva lösenord för att dela med sig till vissa utvalda. Hjälper enormt mycket att få skriva av sig och guld värt att ha kvar att läsa sen när det börjar räta upp sig.

    Jag tror på dig…kämpa på! 😀

    • Livsvågen maj 5, 2013 den 15:40 #

      Tack vilka bra tips du gav mig. Jag kämpar på och försöker behålla fokus så gått det går 🙂

  3. pernillasviktresa april 27, 2013 den 23:52 #

    Du är så klok! Jag känner igen mig massor. Är också en typisk stressätare. Har mkt på jobbet, så mkt att det gick ut över sömnen i början av veckan. Men jag drog i handbromsen och fick stopp på skenandet. Sköter träningenmen inte maten fullt ut, men vi kan bara göra så gott vi kan. Inget godis än i alla fall, men bröd är min stora last.

    Kram, Pernilla be

    • Livsvågen maj 5, 2013 den 15:42 #

      Ja, stress är inte kul vad skönt att du lyckades dra i handbromsen i tid. Inget godis jättebra! Kram

  4. carusasviktblogg april 28, 2013 den 20:59 #

    Du är sååå duktig o inspirerande!

    Kram ♥

  5. A april 28, 2013 den 22:39 #

    Ja, livet blir inte som man har tänkt sig. Jag mediterar också och har märkt en skillnad. Jag blir mer lugn.

  6. SusLotus april 30, 2013 den 15:52 #

    Melliset ser så gott ut att jag nog ska härma dig en dag denna vecka.
    Ha en bra vecka.
    Kram

Kommentera

