Arkiv | 23:58

Godistest efter fem månader utan socker

7 Apr

Jag slutade med socker i form av godis, kakor, tårtor, bullar, läsk osv för ca. 5 månader sedan. Ikväll ville min bror köpa godis och läsk till sig själv då tänkte jag såhär- ” Jag gör ett test för att se hur godiset påverkar mig efter 5 månaders uppehåll?” jag var inte sugen på socker eller så utan ville bara se hur min kropp reagerar på godiset. Köpte 15st noga utvalda godisbitar och gick hem.

 

  • Första godisbiten en Chokladpralin 44kcal– Smakade väldigt sött, mår okej.
  • Andra godisbiten en Skumbanan 24kcal– Smakade sött, mår okej.
  • Tredje godisbiten en Colaflaska 28kcal– Smakade sött, mår okej.
  • Fjärde godisbiten en Pastellfisk 28kcal– Smakade sött, mår fortfarande okej.
  • Femte godiset en Cocosprick 19kcal– Smakade sött, mår fortfarande okej.
  • Sjätte godiset en Gröngelégroda 26kcal-Smakade jättesött, mår sådär.
  • Sjunde  godiset en Dumle original 38kcal– Smakade jättesött, mår inte bra längre här tar det stopp. Åtta godisar kvar i påsen, men jag kommer inte längre än såhär.

 

Min reaktion efter att jag ätit endast sju godisbitar blev först helt okej, men för sött jag var inte sugen så det verkar som min godispaus har gjort att jag inte klarar av mer godis i dagsläget. Jag fick- en konstig mättnadskänsla, illamående, hjärtklappning, en kortvarig hög puls, rastlöshet, överaktivitet, varma kinder och lite ont i magen. Illamåendet sitter fortfarande i och det var 2 timmar sen jag åt upp godisbitarna det som kom till efteråt var att jag fick lätt huvudvärk.

Nu är inte jag nån vetenskapsman, men skulle vara intressant att veta varför det blir så? Är det för att blodsockret stiger för snabbt och så får man olika besvär? Har jag blivit överkänslig mot godis? Finns ju en massa tillsatser, färgämnen och smakämnen E-ämnen i godis som man kan vara överkänslig mot. Eller beror det på att jag inte ätit godis på så långt tid så kroppen fick en chock nu? Förut i mitt gamla liv var det inga problem för mig att trycka i mig 300gram lösgodis eller ännu mer det tog lång tid innan jag blev illamående.

Nej, jag tror att jag fortsätter att avstå från godis ett tag till vill inte känna mig sjuk, illamående och hyperaktiv av någonting som ska vara gott så det var ju skönt att få veta det 🙂

 

 

 

 

Dag.125. 7/4-2013

Startvikt:85kg (121203)

Vikt:67,3kg (-17,5kg)

Mat:Frukost Havregrynsgröt med rivet äpple och mjölk, smörgås med ost och skinka 355kcal, Mellanmål Nutrilett shake 112kcal, Lunch Ungsbakad lax, pasta, sås, grönsaker 390kcal, Mellanmål banan.naturell yoghurt 165kcal, Middag Pannbiff, sås, potatis, grönsaker 410kcal. Kväll 8 godisbitar 207kcal Totalt:1639kcal

Träning:30min Promenad

Inre balans och harmoni

7 Apr

Har haft internetproblem och inte kunnat uppdatera här, men nu verkar det fungera igen 🙂 Igår var jag på Bio med en kompis vi såg Johan Falk Kodnamn Lisa.

I torsdags tränade jag dubbelpass tränade BODYPUMP och testade även BODYBALANCE. för första gången så  nu kan jag bocka av den också från min lista Träningsmål och utmaning. Bodybalance är en blandning av Yoga, Tai Chi och Pilates man tränar styrka, balans och rörlighet med hjälp av fokusering, andning och olika rörelsekombinationer. Ett pass som även ger dig inre balans och harmoni.

Passet började med uppvärmning och därefter blev det olika Yoga, Tai Chi och Pilates rörelser. Instruktören försökte guida alla för att komma i den rätta andningen det var inte så lätt även fast jag tränat olika typer av andningsövningar och Pilates tidigare, men det är väl det där med att göra flera saker samtidigt som är lite svårt för mig jag kan andas rätt, men ska det bli rörelser på det så blir det genast lite svårare haha 🙂 Vissa av övningarna var svåra för jag är inte så vig, men eftersom det fanns olika svårighetsgrader så gick det lättare instruktören visade en lätt och en svårare variant av övningarna. Riktigt skön stretching för hela kroppen det gällde att testa sina gränser, böja och stretcha kroppen som man aldrig gjort tidigare. Passet avslutades med stretching och avslappning. Skön pass om man behöver stretcha ordentligt och komma ner i varv.

 

Bodypump och Bodybalance

Bodypump och Bodybalance 4 april

 

 

 

 

Dag.122 Tors 4/4-2013

Startvikt:85kg (121203)

Vikt:67,5kg (-17,5kg)

Mat:Frukost Havregrynsgröt med rivet äpple och mjölk, smörgås med ost och skinka 355kcal, Mellanmål Nutrilett smoothie 210kcal, Lunch Kyckling i ugn, potatis, sås, grönsaker 430kcal, Mellanmål Proteindryck 187kcal, Middag Pasta med tonfisksås, grönsaker 420kcal, Kväll Banan 105kcal. Totalt:1707kcal.

Träning:55min Bodypump, 55min Bodybalance

 

 

Dag.123 Fre 5/4-2013

Startvikt:85kg (121203)

Vikt:67,8kg (-17,2kg)

Mat:Frukost Omelett, smörgås med ost och skinka 270kcal, Mellanmål Fruktsallad+kesella 160kcal, Lunch Pasta med tonfisksås, grönsaker 420kcal, Mellanmål Nutrilett shake 112kcal+banan 105kcal, Middag Renskavsgryta med potatismos, sallad 440kcal. Totalt:1507kcal

Träning:Vilodag

 

 

Dag.124 Lör 6/4-2013

Startvikt:85kg (121203)

Vikt:67,3kg (-17,7kg)

Mat:Frukost Naturell yoghurt+bär, smörgås med avocado och ägg 340kcal, Mellanmål Nutrilett smoothie 210kcal, Lunch Renskavsgryta med potatismos, sallad 440kcal, Mellanmål Smörgås med ägg och kaviar 160kcal, Middag Ungsbakad lax, pasta, sås, grönsaker 390kcal, Kväll Popcorn 90kcal. Totalt:1630kcal.

Träning:Vilodag